Säkerställ kandidatupplevelsen | Work and Passion

Säkerställ kandidatupplevelsen

Säkerställ-kandidatens-upplevelse600x400

Vi har tidigare skrivit om att kandidater upplever återkopplingen när de sökt ett jobb bristfällig. Det är vanligt att kandidaterna inte får ett bekräftelsemail om att företaget tagit emot ansökan, inte heller information om de är aktuella eller inte. Vid de fall som de får information om att de inte gått vidare får de än mer sällan veta varför de inte gått vidare. Vi vet att rekryterarna har fullt upp och att de vid vissa tjänster blir överrösta av ansökningar, många inaktuella dessutom. Men vi vet också vikten av att ändå ta sig tid till att återkoppla till varenda en. Det handlar om ert företags arbetsgivarvarumärke, underskatta inte word of mouth. Har en kandidat fått en dålig upplevelse av ett sökt jobb hos er så kommer kandidaten troligtvis inte söka en tjänst hos er igen. Och kandidaten kommer att berätta för personer i sin omgivning om er dåliga återkoppling. Så, lite tips på vad ni bör tänka på för att skapa en bättre kandidatupplevelse.
Först och främst ska vi nämna de vanligaste anledningarna till varför kandidater hoppar av processen: för långsam process och brist på återkoppling, dåligt intryck av företaget, frågor utan anknytning ställs och för höga förväntningar.


1. En riktigt bra och genomtänkt annons

Se till att ni har en tydlig jobbannons, vad är de egentliga kraven och vad är endast önskemål. Vem är det ni söker och vad vill ni att denne ska göra. Ju tydligare ni är, desto lättare för kandidaten att veta om det är ett jobb den vill ha och om den är kvalificerad eller inte.


2. Ansökningsprocess

Ha en enkel och så smidig ansökningsprocess som möjligt, förklara tydligt hur man gör när man vill söka tjänsten. Sortera bort onödiga steg i processen. Granska och se om varje steg eller moment fyller en verklig funktion.


3. Svara på varje kandidats ansökan

Se till att alltid återkoppla till kandidaten som tagit sig tid till att skicka in ansökan till just ert företag. Jag vet att det händer att man får in ansökningar där kandidaten inte är i närheten av de krav man ställt. Men se alltid till att skicka ett bekräftelsemail. Att skicka ett tack och bekräftelsemail behöver inte vara tidskrävande. Skriv en mall där ni tackar för att personen sökt den aktuella tjänsten och berätta kort hur processen kommer att se ut och var tydlig med vad kandidaten kan förvänta sig.


4. Snabb återkoppling

Följ upp och återkoppla så snabbt ni kan till kandidaterna, oavsett om de går vidare eller inte. Ge gärna feedback på varför de som inte går vidare till intervju inte går vidare. Ha en tydlig och ärlig kommunikation.


5. Var mottaglig för feedback

All feedback är bra feedback. Låt kandidater ge er återkoppling hur de upplever processen. Finns det brister så kommer ni bli varse och har möjlighet att förbättra inför kommande rekryteringar.
Så för er och kandidaternas skull, gör en genomlysning av er rekryteringsprocess och förbättra det ni kan. Lycka till!

Josefine Fält


Josefine Fält
Team Leader och Talent Agent

Work and Passion är en förmedlingstjänst som gör det möjligt för den som söker jobb att tjäna pengar på sitt CV. Registrera dig gratis och fyll i din profil för att vara synlig för hundratals arbetsgivare som söker personal med olika kunskap och kompetens.