Att vara personlig mot passiva kandidater | Work and Passion

Att vara personlig mot passiva kandidater

att-vara-personlig600x400

En rekryterares vardag består av ett gäng utmaningar och möjligheter. Söka och kommunicera med passiva kandidater, skicka kalla meddelanden och ringa kalla samtal. Hur effektivt rekryterarens arbete blir beror på flera faktorer men en av dessa är hur väl rekryteraren anpassar sin kommunikation efter situation och kandidat. Det är lättare sagt än gjort, men här följer några tips på vad du kan tänka på när du tar kontakt med passiva kandidater.

Personliga meddelande måste vara just personliga, de måste vara unika och specifika för just den kandidaten som du skriver till. Du kan trots det utgå från en mall när du skickar mail till kandidater, tänk bara på att anpassa mallen vid varje meddelande. Det kan vara mindre tidskrävande och effektivt att utgå från en standardmall och skicka kedjemail men skapar du ett kort personligt meddelande så kommer du förbättra svarsfrekvensen. Du måste förstå vem du skickar till och varför du skickar till just den aktuella kandidaten.



Förarbete

Du kan inte skicka personliga meddelande om du inte har gjort förarbetet. Och med förarbete menar vi i detta fall att du har lagt tid på att ”lära känna” kandidaten som du ska kontakta. Gör du en ordentlig research så får du även reda på vad den aktuella kandidaten skulle kunna tillföra till ert företag och tvärtom; vad som kan göra kandidaten intresserad av just er. Använd inte bara LinkedIn utan även andra sociala medier för att kunna bilda dig en uppfattning av kandidaten. Skriv därefter något personligt som du snappat upp, något du gillade eller kanske något som du vill veta mer om (men jobbrelaterat, tänk på integriteten).



Skräddarsy

Att göra ett personligt meddelande innebär inte att du låtsas vara personlig fast du egentligen skickar massutskick. Ett typexempel är att du har samma text men du ändrar namn så det stämmer överens med den aktuella kandidatens namn. Om du skulle ta bort ”Hej kandidatens namn”, skulle det vara något kvar i meddelandet som är personligt för just denna kandidat? Om inte så har du inte skickat ett personligt meddelande och kandidaten kommer troligtvis se detta som ett massutskick som är helt opersonligt. Skriv istället något specifikt som du noterat med kandidaten, ex tidigare erfarenhet eller intresse.



Ämnesrad

Att skicka ett personligt meddelande börjar redan vid ämnesraden. Det är meningslöst att skriva ett perfekt innehåll om kandidaten inte ens öppnar mailet på grund av en dålig rubrik/ämne. Ämnesraden kan vara den avgörande faktorn till om kandidaten öppnar meddelandet eller skickar det direkt till skräpkorgen. Skriv en kort rad som tydligt förklarar vad meddelandet handlar om och något personligt så att kandidaten förstår att det inte är ett massutskick. Att använda kandidatens namn i ämnesraden ökar öppningsfrekvensen med 20%, använd det dock varsamt och när det känns naturligt, annars är risken att meddelandet ser ut som spam.



Kalla mail

Du har upptäckt en intressant kandidat på LinkedIn som du vill komma i kontakt med. Ditt nästa steg är att presentera dig själv. Börja med att tänka situationen ur kandidatens perspektiv. Vad vill du veta när du får ett mail från en främling? Vad skulle göra att du öppnar ett sådant mail? Din ämnesrad måste tydligt visa vad mailet handlar om och fånga kandidatens intresse.



Att tänka på

Att skicka personliga meddelanden är verkligen inte lätt, risken finns att man blir för personlig. Kommentera inte personens profilbild, välj hellre att fråga något om deras senaste delningar gällande deras jobb. Du vill visa att du är genuint intresserad av just denna kandidat och att du har och är villig att ta dig tid till att lära känna kandidaten, men ytterst professionellt och affärsmässigt.

Prioritera tid till att analysera och utvärdera responsen och framgången på dina meddelanden. Det hjälper dig att förbättra och bli än mer effektiv i dina framtida meddelanden till passiva kandidater.

Lycka till!

Work and Passion är en förmedlingstjänst som gör det möjligt för den som söker jobb att tjäna pengar på sitt CV. Registrera dig gratis och fyll i din profil för att vara synlig för hundratals arbetsgivare som söker personal med olika kunskap och kompetens.