Hur du skapar en bra LinkedIn-profil | Work and Passion

Hur du skapar en bra LinkedIn-profil

Hur-du-skapar-en-bra-LinkedIn-profil600x400

Vi har tidigare skrivit om värdet i att finnas på LinkedIn; du bygger nätverk, du delges intressant och aktuell omvärldsanalyser och du har chans att hitta nya karriärmöjligheter. Mer än 2.7 miljoner i Sverige använder LinkedIn. Varannan yrkesverksam i Norden har en profil på LinkedIn. Har du inte redan en profil så är det hög tid att skapa en, det gör du här.

Men det räcker inte med att du bara skapar en profil. Innehållet och utformningen av profilen är precis lika viktig. Du måste även vara aktiv på forumet. Håller du dig uppdaterad så ska du se att det kommer dyka upp möjligheter som du inte visste fanns och som du inte hade kunnat leta dig till.



URL

För att öka sökbarheten och träffar på din profil kan du ändra och snygga till din unika webbadress. På så sätt kan det vara lättare för andra att hitta dig när de till exempel söker på ditt namn på Google. Gå till din profil och välj ”redigera offentlig profil och länk”. Där kan du lägga till ditt för- och efternamn så att länken blir: www.linkedin.com/in/dittnamn

På samma sida som du ändra webbadressen kan du bestämma vad som ska synas och inte synas i din offentliga profil. Alltså den profilen som de som inte är inloggade på LinkedIn ser när de går till din sida.


Rubrik

Under ditt namn på din profil finns det plats för en kort rubrik. Denna rubrik är något av de första som andra ser när de söker på ditt namn. Så se till att ha en välanpassad rubrik, det är den som kan locka till fler profilbesök. Ha en rubrik som väcker intresse och som gör att personen klickar sig vidare till din profil. Din rubrik bör representera dina kompetensområden.


Sammanfattning av dig

Under ditt namn och tidigare nämnd rubrik finns en möjlighet för dig att skriva en kort sammanfattande text. Med betoning på kort och sammanfattande. Säg vem du är, din bakgrund, din ambition och dina mål. Fortfarande professionell och inte för personlig.


Bild

Ha en seriös profilbild. Utan profilbild minskar chanserna för profilbesök och nya kontakter. Det är lättare att knyta kontakt och skapa relation med någon som du har en bild av och inte bara är ett namn. Enligt LinkedIn får en profil med bild 11 gånger fler besök än vad en profil utan bild får.


Kontaktnät

Jobba för att få så många kontakter och ett så brett kontaktnät som möjligt, som är rimligt för just dig. Vänförfråga inte varenda medlem, utan utgå från dem du redan känner. Ju fler kontakter, desto mer synlig och sökbar kommer du att bli för andra.


Kompetenser

Du har möjlighet att på din profil fylla i dina kompetenser. Välj då de kompetenser du är nöjd över och vill lyfta fram. De kompetenser som säger något om vad du vill jobba med. Genom att fylla i dina kompetenser ökar din sökbarhet för potentiella framtida arbetsgivare.
Du kan även få kollegor/kunder eller tidigare kollegor/kunder att intyga dina kompetenser för att öka trovärdigheten. Likväl kan du be dem skriva rekommendationer för dig som visas på din profil.


Arbetslivserfarenheter

Förutom period, arbetsgivare och position så bör du skriva en beskrivning till varje tidigare tjänst eller uppdrag som avslöjar vad du hade för ansvar och arbetsuppgifter. Har du konkreta resultat av arbetet så ska du med fördel skriva detta. Men återigen, fatta dig kort och koncist.

Så sammanfattningsvis bör du skapa en så innehållsrik profil som möjligt men tänka kvalitet framför kvantitet. Fatta dig kort men slagkraftigt. Spana in andra profiler på LinkedIn för att få tips och inspiration.

Lycka till!

Work and Passion är en förmedlingstjänst som gör det möjligt för den som söker jobb att tjäna pengar på sitt CV. Registrera dig gratis och fyll i din profil för att vara synlig för hundratals arbetsgivare som söker personal med olika kunskap och kompetens.