6 tips för att effektivisera ditt jobbsökande | Work and Passion

6 tips för att effektivisera ditt jobbsökande

Effektivisera-ditt-jobbsökande600x400

Jobbsökande är tidskrävande, det vet vi nog alla. Och många är de sätt man kan söka jobb på. Kanske använder du ditt nätverk för att hitta en ny utmaning, du hör dig för i din omgivning om någon känner till någon öppning till en ny tjänst. Eller kanske kollar du jobbannonser på LinkedIn och Platsbanken. Oavsett hur du går tillväga kan det vara bra att ha en någorlunda tydlig strategi. Vi har listat 6 tips för att effektivisera ditt sökande.



  1. Avsätt tid
  2. Planera och avsätt tid i din kalender där du aktivt letar efter jobb, varje dag. Annars är risken att det drar iväg rejält i tiden med att söka jobb, ”jag tar det imorgon” kan lätt bli imorgon om fem veckor. Så nummer ett är att planera in jobbsök i kalendern.


  3. Gör ett schema
  4. Planera vad det är du har tänkt göra på tiden som du avsatt för att söka jobb. Ett tillfälle kan vara dedikerat till att skriva ditt perfekta cv, ett annat tillfälle skriver du ditt personliga brev. Vidare kan ett tillfälle ha fokus på att leta annonser. Dela upp och gör ett schema för vad du ska göra vid respektive tillfälle. Här får du tips till cv och personligt brev.


  5. Dokumentera
  6. Söker du många olika tjänster så är det bra att skapa ett dokument där du håller koll på vad för tjänster du har sökt. Det är lätt att glömma bort vilka tjänster du sökt och vilka personer du har kontaktat. Anteckna hos vilket företag du sökt, när och kort information om den sökta tjänsten. Vad hade företaget för krav och önskemål. Om du för anteckningar så blir det lättare för dig att göra uppföljning på de sökta tjänsterna.


  7. Nyttja hjälpen som finns
  8. Många rekryteringsbolag och de flesta jobbsajter hjälper dig med ditt jobbsökande genom att ge dig möjlighet att skapa sparade sökningar och prenumerationer. Det innebär att jobbsajterna och rekryteringsbolagen håller dig uppdaterad om vilka tjänster som finns tillgängliga som passar just din profil och dina önskemål. I Navigera i annonsdjungeln kan du läsa mer om tips hur du kan gå tillväga när du ska söka jobb.


  9. Nätverk på sociala medier
  10. Gå med i grupper på sociala medier som Facebook och LinkedIn som fokuserar på att matcha arbetssökande med arbetsgivare. Det finns en uppsjö med olika grupper som du kan söka medlemskap i. Ha även strategiska vänner på LinkedIn och följ de företagssidor som du är intresserad av för att hålla dig uppdaterad om karriärmöjligheter. Läs Hur du skapar en bra LinkedIn-profil.


  11. Spontanansökningar
  12. Bara för att det jobb du letar efter inte ligger ute på Platsbanken eller företagets egna karriärsida så hindrar det inte dig från att söka jobb hos det företag du vill jobba hos. Skicka in en spontanansökning där du berättar vad du kan bidra med och varför du vill jobba hos just deras företag.



Som sagt, det finns mängder av olika sätt att söka jobb på. Detta var några tips på hur du förhoppningsvis kan göra ditt jobbsökande mer effektivt.
Lycka till!

Josefine Fält


Josefine Fält
Team Leader och Talent Agent

Work and Passion är en förmedlingstjänst som gör det möjligt för den som söker jobb att tjäna pengar på sitt CV. Registrera dig gratis och fyll i din profil för att vara synlig för hundratals arbetsgivare som söker personal med olika kunskap och kompetens.